5 tips for å oppnå suksess på sosiale medier

Dette innlegget er et oversatt versjon av et dybdeinnlegg Ian Lurie skrev på entrepreneur.com i 2013 som et gjesteinnlegg. Innlegget handler om ulike tips du kan bruke for å oppnå suksess på sosiale medier og få et større publikum/lesere. Jeg fant dette innlegget veldig interessant ved at jeg selv er ganske interessert i sosiale medier. Mye av dette kunne jeg fra før, men lærte fortsatt noen enkle triks jeg skal bruke videre til promoteringen av våres nettside.

Suksess på sosiale medier er ofte en lang liste over små ting som er gjort riktig. Selv om det ikke er noen snarvei til suksess, vil tipsene nedenfor hjelpe deg med å få kampanjer på sosiale medier på rett vei.
-Ian Lurie

1. Ha en god kommunikasjon. sosiale medier er ulike sider,plattformer og apper hvor folk kommuniserer med hverandre på forskjellige måter. Så her er det viktig å kommunisere på en profesjonell og ordentlig måte, og styre unna tull og dårlig ordbruk. Så det første tipse du burde følge er å skrive godt, ikke bare tegnsetting og grammatik, men måten du skriver på må være god. Skriv med en komfertabel formell stemme folk vil lytte til. Ikke bare bruk de ordene som er lettest å bruke, eller forkortelser som gjør det enklere for deg. Ta deg tid, bruk ca 5-10 minutter på å skrive teksten. Så kan du komme tilbake et par minutter senere og lese over det du har skrevet, og endre på noe om du ønsker det.
Bruk bilder hvor det passer seg. I følge ulik forskning har det vist seg at innlegg med 2-3 bilder for dobbelt så mange lesere enn de uten bilder. Men dette er kun innlegg med bilder som passer seg til teksten, gjør teksten mer interssant og er med på å gi et bilde av hva det er snakk om. Derfor er det viktig at du ikke bare putter med et bilde bare for å gjøre det. Det må være relevant til teksten eller så kan du bare la være.
Lag videoer, bruk dem. På plattformer som youtube og vimeo kan man tiltrekke seg et rekke publikum på akkurat samme måte som med bilder, med samme prisnipper. Lag og bruk videoer som er relevante for det du snakker om, del dem hvor det gir mening. —————–.
Ta nytte av de ulike plattformene. Mens de fleste velger å bruke tiden sin på å kommunisere på Twitter og Facebook, er det også andre plattformer som fortjener oppmerksomhet. For eksempel Google+, det er fortsatt et lite nettverk, men det er å få damp, og det å komme seg inn i et nytt nettverk av mennesker med alle andre mennesker i Google-tjenestene. En annen plattform som kan være lurt å prøve seg på er Linkedin.
Vær rask med å svare. Hvis noen stiller et spørsmål eller foreslår et alternativ synspunkt, svarer du så rask du kan til dem. Dette gir folk inntrykk av at du bryr deg og er interessert i det du skriver om.
Ikke vær for følsom når du skriver.  Ikke la publikummet få vite alt! Jo mer og mer som du vokser, vil du se flere og flere som rakker ned på deg og det du skriver. Her er din oppgave og ikke ta til deg det de skriver og svare på lik måte. Svar på en høflig måte eller ikke svar i det hele tatt.


2.  Kjøp og bruk reklame. Ikke nøl med å betale en liten slant for å markedsføre innlegg dine på LinkedIn og Facebook. På Facebook vil ikke innleggene dine engang vises i følgerene dine sine nyhetsfeeder uten betalt promotering, så promoter det om du har råd og ønsker å nå litt lenger. Bruk alltid målrettingsverkøyene disse plattformene gir for å unngå å gi ut en enkelt annonse med en maksimal målgruppestørrelse uten mål. Tross all promotering kan det oppstå problemer som vil koste deg. Lag i stedet flere annonser som målrettet mot spesifikk demografi som passer godt for produktet eller tjenesten din. Test og se hvem som gir tilhengerne av høyest kvalitet.


3. Unngå å bare snakke om deg selv og dine meninger. Ikke la hvert innlegg være om deg og hva du synes. I stedet anbefaler jeg å legge ut 80% ikke-markedsføring og 20% markedsføring. Det finnes flere ulike ting du kan dele, her har du noen tips:
– Svar på spørsmål. Søk på Twitter etter spørsmål ved å skrive inn et emne du interesserer deg for, les gjennom innlegg andre har skrevet og svar på dem. Svar dem direkte eller på andre plattformer. Dette kan du også gjøre på Google.
-Skriv gode innlegg ved hjelp av andre kilder. Dette vil hjeloe leserne å se på deg som en pålitelig ressurs. Til slutt kan det være lurt å skrive innlegg hvor du kommenterer noe andre har skrevet, sett ditt synspunkt på det og fortell hva du synes var viktig og hvorfor.

4. Kundene dine. På sosiale medier ønsker du å tiltrekke deg et publikum utover til potensielle kunder. Fokuser på de mest verdifulle kundene, de som er tvunget til å svare med en gang. Selv om de aldri kommer til å kjøpe noe av deg, vil de fortsatt fortelle mange om deg og dette skaper større publikum og kanskje flere potensielle kunder.


5. Vær ydmyk og smigrende. Å bruke verktøy som Followerwonk eller topsy vil hjelpe deg å finne de beste personene i din bransje og de største påvirkerne. Finn deretter menneskene som følger dem og begynn å følge de samme selv. Dette er en veldig god måte for å få et større publikum og flere følgere.

Den oversatte teksten:
https://www.entrepreneur.com/article/229301

One Reply to “5 tips for å oppnå suksess på sosiale medier”

Leave a Reply to Beate Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *