Inbound og Outbound Markedsføring

Da er vi igang med den fjerde og siste modulen i dette semester! Denne skal foregå av Anders M. Mamen, som skal ta oss gjennom innholdet i digital markedsføring. I dette innlegget skal jeg fortelle hva Inbound markedsføring innebærer, hvordan metoden skiller seg fra outbound markedsføring og hvorfor det er lurt å ha elementer av inbound i sin digitale markedsføringsstrategi. 

bildet lånt av Raiona AS

Hva er inbound markedsføring?
Inbound markedsføring hjelper bedrifter til å vokse på en mer kostnadseffektiv måte. Ved å fokusere på godt og relevant innhold på egne nettsider og sosiale profiler som tiltrekker potensielle kunder. Inbound markedsføring kan forklares som det omvendte av store tv kampanjer, ved at det heller er enkel markedsføring gjennom blogg, nyheter, sosiale medier og e-bøker. for selve poenget med inbound er å skape så bra innhold som overhode mulig, slik at kundene selv oppsøker bedriftens nettside, blir interessert og ønsker å handle. Ved hjelp av litt kundeinformasjon der du finner ut av hvor kundene befinner seg og hva de er opptatt av, er det lettere og finne de betalende kundene og få dem så fort som mulig inn i kjøpsprosessen.

Hva er forskjellen på inbound og outbound?
Som nevnt er Inbound mer fokus på innhold for å nå kundene, med outbound treffer du kundene der de er, med mer tradisjonell reklame. Ved outbound betaler du ulike kanaler for å få tid og sted til å si noe til publikum gjennom reklame. markedsføring har endret eg veldig opp gjennom årene, og for mange er inbound markedsføring det som egner eg mest. nesten 3 av 4 inbound kanaler er mer rimeligere enn outbound. For den dag i dag har vi mye er kontroll på kundene våres og vet veldig mye mer informasjon om dem. Så forskjellen er at med inbound markedsføring treffer du kunder som allerede er i kjøpsprosessen, mens i outbound markedsføring finner du kundene som ikke er i gang med kjøpsprossesen men som du ønsker å få inn gang.

Kilder:
-https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing?utm_term=&utm_campaign=Tematikk&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_tgt=dsa-393710406896&hsa_grp=78289206213&hsa_src=g&hsa_net=adwords&hsa_mt=b&hsa_ver=3&hsa_ad=385045900922&hsa_acc=2350663340&hsa_kw=&hsa_cam=1059545024&gclid=EAIaIQobChMI5P7I7LLK6QIVwQ8YCh0b0AOaEAAYAiAAEgLOh_D_BwE#hva_er_inbound_marketing_1
-https://ludensgruppen.no/innhold?gclid=EAIaIQobChMIpbCPoMbK6QIVwUMYCh3WlAkYEAAYASAAEgIoE_D_BwE
-https://nettrakett.no/inbound-vs-outbound-markedsforing/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *