Mye mer enn bare et bruktmarked

Finn.no er en av mange delingplattformer vi har her i Norge. Dem er et av Norges største markedsplass hvor du kan søke gjennom alt ifra møbler, jobb, flyturer og eiendommer. Finn.no ble etablert i Mars 2000, og har 6,3 millioner brukere innom hver uke. De eies i dag av Schibsted Media Group og Polaris Media. Finn.no er en del av Schibsted, som er representert i ca 30 land i hele verden med digitale markedsplasser. Selskapet ledes av administrerende direktør Anders Skoe, styreleder er Terje Seljeseth.

I dette innlegge skal jeg snakke litt om hvordan Finn.no utnytter sine transaksjonskostnader.

Hva er transaksjonskostnader?

I Arne sin time lærte vi om transaksjonskostnader, dette er en type betaling som ikke nødvendigvis må betales, men de forskjellige stegene er med på å fullfører selve kjøpet. Transaksjonskostnader kan deles inn i ulike ledd:

Søkekost: Altså hvilke alternativer du kan velge mellom. Når man søker gjennom annonser på finn kan du filtrere alternativene. Her kan du velge mellom pris, område, kategorier, forhandler osv. Men dette kommer selvfølgelig an på om du velger annonser. Du kan også velge mellom reise, jobber, eiendommer og transportmidler. Hvor det da er andre filtre du kan velge mellom.

Informasjonskost: Når man for eksempel ser etter en brukt sofa eller Toyota lurer man ofte på hvordan selgeren er. Da kan det blant annet være lurt å se på tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere være en stor fordel når man ønsker å kjøpe.

Forhandlingkost – Hva koster det? På finn.no er det du selv som legger ut annonser, derfor bestemmer du selv prisen. I tillegg kan meglere og andre bedrifter være med å bestemme prisene.

Vurderingskost: Handler om hvordan man kan bestemme meg. Finn.no gjør det enkelt for brukerne å kartlegge hvilke alternativer som passer best, og kun gjennom det får man en klar oversikt over hvilket alternativ man burde gå for. Den har også en søke motor som heter “lagre søke” som gjør at du får varsling hver gang det kommer nye annonser på det samme du har søkt.

Evalueringskost: Etter du har betalt og fått produktet vil det være mulig å gi en tilbakemelding på hvor tilfreds man var, enten gjennom epost, nettsiden eller appen. Det er også mulig å gi forhandleren en tilbakemelding, slik at andre kjøpere kan vurdere hun/han senere.

Tvangskostnader: Dersom man ikke skulle vært fornøyd med selgeren eller at du for eksempel blir lurt, har finn.no flere retningslinjer for å unngå dette.

Linker:

http://www.krokan.com/arne/

https://hjemmehos.finn.no/hc/no/articles/211817929-Fakta-om-oss

JEG IKKE FERDIG, FÅR HELLER IKKE TIL REDIGERINGEN

2 Replies to “Mye mer enn bare et bruktmarked”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *