Objective & Key results – OKR

Da er vi ferdig med andre uke av denne modulen, hvor vi har hatt to forelesinger. Disse har handlet om OKR som betyr Objective & Key results. I dette innlegget skal snakke om hva Objective & Key results er, fortelle fordelene ved å bruke OKR i en bedrift og til slutt komme med litt tanker om hvorfor jeg syns OKR mål er viktig.

Hva er Objective & Key result?
OKR  handler først og fremst om å sette et felles mål og suksesskriterier. Det kan deles inn i to ulike deler, Objective som handler om hvilke mål bedriften vil sette seg, og Key results som er nøkkel mål eller veien mot målet.

OKR kan deles opp på denne måten:
Objective: Hva ønsker du/dere å oppnå i fremtiden?
Key Results: Hvordan har du/dere tenkt å gjøre for å nå målet?
Og kan settes opp på samme måte som eksamensgruppen min har tenkt å gjøre det til nettbutikken vi skal lage.
Objective: En brukervennlig og fullt fungerende nettbutikk med fokus på kompetanse om hvordan oppnå høy trafikk som skal føre til salg og epostmarkedsføring av høy kvalitet. Oppnå kompetanse om hvordan oppnå god konverteringsrate.
KR1: Lansere en funksjonell nettbutikk (8/10).
KR2: 
Opprette en instagram konto for å øke muligheten for besøk på nettsiden (7/10).
KR3: 
Få 100 følgere på butikkens sosialemedier kanaler innen 1. juni (4/10).
KR4: 
Ferdigstille bilder av produktene innen 1. juni (6/10).
KR5: Få 300 besøkende i nettbutikken (5/10).

Hvorfor bruke OKR?
Noen sier at det viktigste måten til suksess er gode mål, det mener hvertfall de største og beste bedriftene. Blant annet Amazon, Facebook og Google velger og bruker OKR i sitt styringssettet. For hvor langt kommer man om man ikke har et mål eller en plan? nettopp, ingen sted! OKR er en god styringsmekanisme å bruke, fordi den lar deg sette og kommunisere de viktigste målene i bedriften på en fokusert, gjennomsiktig og organisert måte. Det er viktig for en bedrift å utnytte OKR om dem blant annet har problemer med å nå mål og ikke ser noe produktivitet, holder på å vokse og gjerne vil vokse lenger, eller om dem ikke kommer noe lengre enn der de er nå. Dette er med på å motivere alle de ansatte og skape en bedre bedrift.

Mine tanker rundt OKR
Først og fremst vil jeg si a jeg mener OKR er et supert verktøy man benytte seg av i en bedrift, det har kun positive sider. Gjennom det jeg allerede har lært i dette semester så er et mål noe av det viktigste man skaffer seg med en gang. Et mål gjør det lettere å ha noe å jobbe i mot og skape verdi og motivasjon hos de ansatte. Gruppen min og jeg har allerede bestemt at målet våres skal være oppnåelig og at vi skal ha full oversikt hele veien for å se om vi nærmer oss målet. Ved hjelp av OKR mål føler jeg meg tryggere på på eksamens oppgaven om å lage en velfungerende nettside og kan ikke vente med å se hvordan den blir.

Kilder:
https://objectives-key-results.com/benefits-of-okrs/
https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/
Undervisning med Karl Philip
Hjelp av sjefen til Mamma som jobber på Ilsetra Hotel


One Reply to “Objective & Key results – OKR”

  1. Hei Anna! Bra jobbet. Du skriver gode blogginnlegg. Bra faglig innhold, men husk å bruke bilder og video for å gjøre innlegget enda mer interessant. Du mangler også ca 500 ord for å skrive mengden med tekst som skolen anbefaler. Lykke til videre!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *